tirsdag 24. mars 2009

Riga tur

Nå er jeg trygt hjemme etter en kjempeflott tur til Riga. Jeg ble veldig positivt overraska over byen. Den var på mange måte mye renere enn Trondheim, lå veldig lite søppel, sneiper og tyggiser på gata. Riverside hotell som vi bodde på var veldig fint, men strøke det lå i var litt lugubert.

Flye vårt til Riga var ganske forsinka, så vi kom ganske seint frem til byen. Vi tok bussen og lurte litt på hvor vi skulle gå av, det hjalp ikke å prøve å spørre konduktøren, for hun kunne dårlig engelsk. Jeg skjønte sånn ca hva hun mente da vi betalte for billettene, men det vi fremdels syntes er rart er hvorfor vi måtte betale dobbel pris for kofførten vi hadde med oss?
Ikke godt å forstå. Men litt hjelp fra resepsjonisten på hotelle fant vi frem til en morsom resturant, der man tok et brett og gikk fra disk til disk og pekte på hva man ville ha og til slutt betalte man i en kasse. Maten var veldig god!!! Lido anbefales hvis du skal til Riga en gang.

Etter en lang natt søvn var vi klare for å oppleve byen. Vi vandra rundt hele lørdag og søndag. Min favoritt var gammlebyen, men smale gater og små koselige butikker.
Vi fant også en veldig koselig kafe' het Amelie. Kafe'n var inspirert av den franske filmen Amelie, her kunne man nyte en varm og god kopp te til musikk av Edith Piaf.
Menneskene var ikke alltid like elskverdige i denne byen, møtte på noen litt sure damer. Men slik er det vel i de fleste land. Man kan ikke alltid smile. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med turen vår, har ikke angra på at vi dro.
Vi fant en liten park med en liten topp, den eneste bakken vi så mens vi var i byen.

Monument for de som hjalp jødene under 2. verdenskrig. Det sto navne på alle som hjalp jøder på søylene sammen med en tekst fra Jes 56,5 "dem gir jeg minnesmerke og navn i mitt hus og innenfor mine murer. Jeg gir dem det som er bedre enn sønner og døtre: et evig navn, som ikke skal slettes ut."

Man fikk servert gode te'r i søtt porselen på Amelie. Vi besøkte denne kafe'n to ganger fordi den var så utrolig koselig.

Lang gate med blomste på det lokale central marked. Her var vi mange ganger. Linda er vel litt blomstergal;) Jeg ble veldig fasinert over prisene. Ivar kjøpte en langstilket rose til meg, den kostet 1,50lats i nok blir det ca 20kr. I Norge hadde man måtte betale 60-80kr for en så lang rose.



Ivar spiser middag på Lido, et sted vi besøkte to ganger.

Ingen kommentarer: