søndag 14. februar 2010

Valentinsdag og morsdag

I går var jeg på jobb, dagen før morsdag og valentinsdag i en blomsterbutikk er ganske hektisk. Det er den dagen mange menn føler de må vise sin kjære mor og kjæreste litt ekstra oppmerksomhet. Det fikk meg til å tenke på alle de som ikke får noe denne dagen, som faktisk hadde trengt litt kjærlighet og omtanke.

For to år siden da jeg studerte i Oslo, gikk jeg i storsalen (nordmisjonens menighet). De hadde funnet ut at på Valentinsdagen skulle de invitere inn gatas folk til treretters middag. Store deler av menigheten var med og hjalp til. Noen hjalp til på forhånd med pynting og matlaging. For her skulle alt være fint og innbydene. Noen dro ut i byen og inviterte narkomane, uteliggere, prostituerte og andre vanskeligstilte med til Storsalen. Etterhvert som menneskene begynte å komme var det verter som sto klare til å ta i mot dem. Det var en vert på hvert bord og kelnere som serverte forrett, hovedett og dessert. Denne dagen skulle vi behandle gatasfolk som konger. Målet vår for denne valentinsdagen var og gi vanskeligstilte i samfunnet et lyspunkt og vise nestekjærlighet slik Jesus gjordet. Mange av menneskene som kom var utrolig takknemelige. Vi fikk møte mange takknemelige smil.

Den valentinsdagen sitter igjenn i minnet mitt som noe meningsfylt! Hvis jeg får muligheten stiller jeg gjerne opp på lignede arrangement igjen.

Ingen kommentarer: