søndag 27. november 2011

1.søndag i advent

I morges våkna vi til dette synet i hagen (bildet nedenfor). Ivar var den som først oppdaga det, og sa med et lurt smil og glimt i øyet: Se Linda, masse rim. Jeg titta ut og ropte ut med et stort smil: SNØ!!!! Så ho Berit førte i allefall noe godt med seg, selv om ho bråka ganske masse på soverommet vårt natt til lørdag. Etter en god søndagsfrokost på stuebordet, fulgte jeg Ivar ned på skolen der han fremdeles sitte og jobber. Jeg har kost meg hjemme med litt eksamenslesing, berlinerkransbaking, julemusikk, adventpynting og levende lys. En herlig 1.søndag i advent.

Disse grantrærne har virkelig pynta seg til første søndag i advent. Vet du at advent betyr ankomst? Vi venter på Jesus ankomst.

Her er vår adventsstake, den har jeg arvet etter farmor og pynta den opp med en liten engel og mose, slik som i fjor. Den nydelige duken den står på, fikk vi i bryllupspresang og jeg har gleda meg så til å ta den frem.

I går hadde Ivar og jeg invitert til pepperkakebaking her på Berg og det resulterte i mange flott kreasjoner. Her er mitt hus. Det er faktisk laget av ei utstikker form. Det var veldig enkelt og greit også kan man variere pynt, fra år til år. Den fikk jeg i kalendergave av Ivar. Det virke nok litt rart, siden desember ikke har begynt og det stemme. Vi missforsto litt og åpna gaven som skulle vært den 23.des den 23.nov. Ups! Jeg fikk lov siden det var nå vi skulle lage pepperkakehus :D

Disse to små nissene er de eneste vi har i vårt hus. Ivar fikk de av mamman min første gangen han feira jul hos oss, tanken var at han skulle føle seg ekstra velkommen. De passa kjempefint utenfor huset mitt. En engel sitter på en av de andre sidene.

Julevindu. Julestjerna som også er arvet etter farmor.

Her står min favoritt juleblomst. Amaryllis. Jeg har en hvit og to røde, alle tre er pyntet med mose, kongler og røsslyng.

Jeg kaller dette et advendtstre. Det er bjørkegreiner som er satt i sement og malt (i mangel av hvit spraymaling) og pynta med mose og diverse små henge ting. Vi har bestemt at siden vi skal feire jul i Nord-Norge i år har vi ikke behov for juletre, men Ivar forslo at vi kunne ta inn noen greiner å henge opp, mens jeg ble inspirert av vindusutstillinga på jobb og gikk for den versjonen ;)

Også i år har etasjefatet mitt fått pynt.

1 kommentar:

Anita sa...

Så koselig at dere har begynt å pynte til jul allerede! :) Jeg jublet også over snøen på søndag, men nå er den jo dessverre borte. Men den var her lenge nok til at jeg rakk å få ordentlig julestemning! Bakte litt pepperkaker (måtte teste min nye reinsdyr-form) og hørte julesanger på søndag jeg også, men har ikke vært så kreativ med pyntinga enda :)