tirsdag 13. mars 2012

Tur og blomster

Dette innlegget skulle egentlig kommet i forje uke, men tiden strakk ikke til og inspirasjonen til bloggen var fraværende når jeg endelig fikk tid. Men torsdag i forje uke var det aldeles nydeligvær, vi hadde egentlig tenkt å dra på pirbade denne dagen, men med sånn strålende sol pakket vi heller stormkjøkkene i sekken og gikk på tur i stedefor. Noe som var helt fantastisk :D

Det var ende litt snø igjen, men det funket fint å gå uten ski. Middagen vi laget var enkel pose turmat- ikke veldig godt men mat. Men vi laget derimot dessert. Jeg hadde med smør, sukker, kanel, eple og mandler.

Fremgangsmåte for herlig turdessert til to :
Smelt ca 1 ss smør i panna
Del opp 1 eple og legg i panna med smøret. La det surre litt.
Hell over sukker og kanel og la sukret smelte til karamell. La det steke til du synes eplebitene er passe myke. Ha over mandlene og rør rundt.

Jeg bare slumpet i vei med målene av ingredienser, så er bare å prøve seg fram:)


Nydelig vær.

I helga var jeg på jobb og med meg hjem hadde jeg noen fantastisk flott nelikk i rosafarger. Se på den lysrosa med den mørkere rosafargen helt ytterst, den er så fin!!


Jeg laget en tett kulebukett- minnet meg litt om en brudebukett til boblevasen min. Jeg syntes det passet veldig godt og ble kjempefint. Mange av de middelaldrene damene (og noen få menn som er opplært til det) synes nelikk er en begravelsesblomst- men sanheten i dag er at vi skjeldent bruker nelikk til begravelser. Roser, liljer, eustoma er blomster som er mer vanlig til begravelser, men jeg hører ikke noen som ikke vil ha roser fordi det er en begravelsesblomst. Rart synes nå jeg, men jeg skjønner jo at det henger sammen med hvilke blomster som var vanlige, billige og å få tak i før, og at nelikken derfor ble brukt veldig ofte i forbindelse med begravelser. Jeg synes likevell synes nelikken er kjempefin og derfor brukte jeg det sammen med roser, prestekrager og wandaorkide i min egen brudebukett og bordpynt.

Buketten var laget i et rede av hengebjørk.



Bordpynten var laget i diverse nortalgiske kopper, sukkerkopper og fløtemugger. Lite som var likt, men det ble kjempefint :)

3 kommentarer:

Maya sa...

Så nydelige buketter!
Blomster blir man glad av, uansett!!
Og den desserten skal jeg legge meg på minne, for den skal prøves :)
Ha en superduper kveld,
klem fra Maya

Linda Birgitte sa...

Tusen takk :)

Lydia sa...

Godt med vårlige vinder der hjemme ja? Stormkjøkken er digg.Godt å se at dere har vett på å kose dere og CARPE DIEM!