torsdag 31. mars 2016

Vårtegn i hagen

Hei
Vi har en fin og vårlig periode her i Harstad. Jeg tror det er våren, men vet det godt kan komme mye snø enda, men det bryr jeg meg ikke om nå. I dag kikka jeg litt i blomsterbedet, det meste er under snø enda, men jeg måka litt der for at tininga skal gå fortere og da oppdaget jeg noen små løkspirer, jeg tror det er tulipaner, men er ikke husker ikke alt jeg satte av løk i høst. 

Jeg måtte bare en tur innom Plantajsen i dag, for jeg hadde så innmari lyst på stemor. Stemor vet jeg klarer seg godt hvis det blir noen minusgrader så lenge de er herda/avklimatisert. Det er forskjell på å stå inne i et drivhus og ute i vårkulden og vinden, derfor er det lurt å venne vårblomstrene til utetemperaturen når man kjøper de. Det gjøres best ved å ha plantene stående ute i papirposene de ble frakta hjem i på dagtid. Papirposen skjermer mot vind, som kan være veldig hard for de små plantene. Plantene kan tas inn om natta de første dagene. Etter noen dager er plantene klar for utplanting. 



 Påskeliljer er fine selv om påske er over

Ingen kommentarer: