torsdag 5. mai 2016

Å plante i en trestubbe

Hei
Endelig kommer det livstegn fra meg. Jeg har hatt det travelt med mye annet enn blogging de siste ukene. F.eks en Trondheimstur og hagearbeid. Nå begynner hagearbeide å bære frukter. Vi har tidlig vår her i nord og det kan alltids komme en snøbyge til, men jeg sier den ikke får lov...  Hagesentrene her omkring begynner å få mye lekkert til hagen nå. Huset vi leier har en koselig liten hage, her har en gang vært mange store trær som noen har tatt ned. Stubbene står fortsatt rundtomrking selv om det er mange år siden trærne ble fjernet. Jeg fant ut at noen av disse stubbene kan plantes i. 
 Her var det en liten sprekk, den ble fylt med blomster. Aurikkelen som du så vidt skimter var der fra før. Vi har mange av de i hagen, de er fine og gule. Her er en sildretype og en takløk

 Dette er samme stubbe, men fra en annen kant, her har jeg planta en kantlobelia midt oppi og en takløk på siden


 En Marianøkkleblom også kalt Aurikkel. Disse er vistnok en urt som skal være bra mot luftveisinfeksjoner, den skal være slimløsende. Jeg har ikke testa og har vel heller ikke tenkt å teste. Jeg leste at den ikke var så vanlig i Nord-Norge, men for å si det sånn den regnes nok som ugress for noen her i Harstad. De vokser overalt. (Hvis du ser godt, så ser du også skvalderkålen vår, vi har ganske mye av det slaget )
 Bilde tatt inn i drivhuset gjennom plasten. Her bor det masse blomster, dette er blodbeger. 
 Den ene krokusen min som har fått blomst, tror ikke de vil blomstre. 
 Nyplanta kuleprimula.

 Bedet ved inngangspartiet. Løkene har jeg satt, men det kommer opp ting jeg ikke aner hva er, så det blir spennende. Jeg har planta stemoren, kuleprimulaen og valmuen.

Svinbel, denne ser ut som den snart kan finne på å blomstre.

Til slutt den lille valmuen jeg planta. 

Vi handla mer i dag, som ikke er blitt planta. Mannen fikk seg en Rododenrhon og var strålende fornøyd, den har han gravd hull til og planta selv.

Ha en fin dag

Linda

Ingen kommentarer: